Från joggingbralla till jobbmöte. 5 tips på hur du kommer igång efter semestern

Många har ångest när de kommer tillbaka från semestern. Inte minst jag själv. I mitt fall handlar det mycket om att jag helt kopplat bort hjärnan, det sociala och näst intill allt hyfs. Jag har hasat runt i gamla rustabrallor och muttrat med håret på ända och vare sig tvättat eller sminkat mig på veckor. Och så plötsligt är jag tillbaka i en miljö där jag måste föra mig, ha åtsittande byxor, prata inför människor jag inte känner och äta med bestick. Att ställa mig på scenen som jag ska göra ikväll känns väldigt pirrigt.

Bland komiker är det här med att ha lite ångest efter ledigheten inga konstigheter. Vi räknar med att bli ringrostiga om vi inte stått på scenen i två veckor. TVÅ! Jag säger detta bara för att du som läser det här ska förstå. Att när man som ”vanlig” talare inte pratat framför folk på en hel sommar, är det inte konstigt om du får panik. Om jag skulle ha 2 månader mellan mina framträdanden skulle det kännas som om jag började om från början.

Som komiker eller van föreläsare har man förstås bra startauppknep för att komma igång efter en paus. Dom kan du också använda dig av.

Från joggingbralla till jobbmöte på 5 minuter

1. Peppa dig
Ok, du vet följande: alla är ringrostiga efter semestern både du men också dina åhörare. Till och med proffs som Babben blir nervös när hon inte stått på scenen på länge. Alltså -du är inte ensam! Och inte konstig. Du är cool, bra och en vinnare som trots det vegetativa tillstånd du befunnit dig i den senaste tiden orkar rycka upp dig och prata inför andra.

2. Tigg bekräftelse
Facebook, Twitter, ringa mamma, läsa gamla mail alla sätt funkar. Påminn dig om hur bra dig är. Lura dig till och med lite grann och minns det som du var bäst precis innan du gick på ledighet och att du bara börjar där du var senast.

3. Sov-ät-hoppa
Försök att vara utvilad. Ok det här är svårt när man har levt fjårtisliv och sovit halva dagarna men sömnen ÄR extremt viktig. Kan du inte få till en bra sömn tänk att du har lagrat ett stort sömnförråd under semestern och att du kan leva på det ett tag (se punkt 1). Ät nått riktigt bra och ordentligt en timme innan du ska upp på scenen. Precis innan du gått upp, ska du hoppa några gånger upp och ner för att öka energin i kroppen.

4. Repa manus gående
Gå igenom det du ska säga några gånger genom att PRATA texten/det du ska säga medan du GÅR. Låter det flummigt? Testa själv. Att höra sin egen röst och röra sig samtidigt gör underverk för både minne (att minnas texten) och självförtroendet.

5. Börja roligt
Och som vanligt. Börja med att få publiken att skratta innan du säger det du egentligen ska säga. Även om det är ett allvarligt möte. Berätta en anekdot från sommaren som du (eller någon annan du känner) varit med om. Eller kommentera tex att det är kul och nervöst att vara här och att det är svårt att tro att du för bara några timmar sen gjorde [nått tokigt]. Kanske kan du bara påpeka att du haft så dåligt väder hela din semester att detta är inte solbränna utan rost.

 

3 kommentarer

  1. Johanna J skriver:

    Jättebra tips! Fast det där med solbränna/rost tycker jag ger ungefär samma intryck som ”jag är ingen talare”, dvs minuspoäng direkt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © 2014 Roligare Talare — Illustrationer: Marja Nyberg — Web: Cardiac